Sisäisen myötätunnon kahvilassa

IMG_2445[1]

Self-compassion, sisäinen myötätunto, tuntuu olevan käsite, jonka ympärillä ainakin yhdysvaltalainen populaaripsykologia kuhisee. Mutta mitä sisäinen myötätunto tarkoittaa? Onko se jälleen yksi sana, jolla markkinoidaan postiivista ajattelua ja luvataan helppoa itseapua? Voisiko sisäisen myötätunnon näkökulma tuoda jotain kiinnostavaa työnohjauksen maailmaan? Tutustuin käsitteeseen alan pioneerin Kristin Neffin ajatusten pohjalta.

Länsimaissa on tapana kytkeä psyykkinen hyvinvointi hyvään itsetuntoon pikemmin kuin sisäiseen myötätuntoon. Hyvä itsetunto tarkoittaa, että arvioimme itsemme ja oman arvomme positiiviseksi ja huono itsetunto, että arvioimme itsestämme on negatiivinen. Vaikka hyvä itsetunto tuottaakin hyvinvointia ja huono taas kytkeytyy masennukseen ja alentuneeseen toimintakykysyyteen, ei asia olen näin yksinkertainen. Hyvä itsetunto ja varsinkin keinot, joita sen hankkiminen ja ylläpitäminen edellyttävät, voivat olla ongelmallisia.

Ensimmäinen ongelma on se, että itsetunto vahvistuu, kun koemme olevamme aivan erityislaatuisia tai ainakin keskimääräistä parempia. Itsetunto siis perustuu vertailuun, jossa täytyy kokea olevansa parempi kuin muut ollakseen riittävän hyvä. Neffin mukaan asetelma voi olla lähtökohtana ikäville sosiaalisille peleille. Kohottaaksemme itsetuntoamme, meidän tekee mieli vähän pullistaa omaa erinomaisuuttamme tai vähättellä jotain toista, eikä itsetunto siten perustu välttämättä kovin totuudenmukaiseen kuvaan itsestämme tai muista.

Toinen ongelma itsetuntoa tukevassa kulttuurissa on jatkuva onnistumispakko, sillä itsento vahvistuu silloin kun koemme onnistuvamme meille tärkeissä asioissa. Tilanteissa, joissa tarvitsisimme paljon itseluottamusta, kuten silloin kun epäonnistumme tai joudumme vaikeuksiin, hyvä itsetunto alkaa rakoilla ja jopa murenee altamme.

Sisäinen myötätunto on erilainen tapa rakentaa tunnetta omasta arvokkuudesta. Sisäisessä myötätunnossa ei ole kysymys positiivisesta itsearvioinnista tai itsensä kehumisesta. Se ei ole niin sanottua positiivista ajattelua ongelmatilanteissa. Siinä on yksinkertaisesti kyse siitä, että suhtautuu itseensä hyväntahtoisesti. Että toivoo itselleen hyvää, luotaa itseensä ja haluaa antaa itselleen tukea, jota tarvitsee selvitäkseen vaikeuksista.

Neff ajattelee sisäisen myötätunnon rakentuvan kolmesta eri tekijästä.

1. Taito olla mukava itselleen. Tämä tarkoittaa kaunista käytöstä itseä kohtaan: että puhuu päänsä sisällä itselleen asiallisesti ja ystävällisesti ja että kohtelee itseään niin kuin kohtelisi ketä tahansa ihmistä, josta välittää ja jota pitää arvossa. Se tarkoittaa ylikriittisen ja julman sisäisen puheen lopettamista ja sellaisen sisäisen äänen vaalimista, joka on meidän puolellamme, silloinkin kun töppäämme. Neff kehottaa meitä suomaan itsellemme sama kiinnostus, huomio, tarkkakatseisuus ja tuki, jonka soisimme läheiselle ystävällemme.

2. Kyky kokea vaikeuksissa yhteenkuuluvuutta muiden kanssa. Ihmisenä eläminen tarkoittaa sitä, että olemme kaikki epätäydellisiä. Itseensä myötätuntoisesti suuntautuva ihminen kokee vaikeissa tilanteissa olevansa ”samassa veneessä muiden kanssa” ja saa siitä lohtua. Kun taas ne, kenen on vaika tuntea myötätuntoa itseään kohtaan kokevat vaikeuksissa ollessan yksinäisyyttä ja eristyneisyyttä.

3. Kyky tunnistaa, milloin tarvitset sisäistä myötätuntoa osakseen. Voidaksemme suoda itsellemme myötätuntoa, meidän täytyy huomata, milloin tarvitsemme sitä.Tai myöntää se. Erityisen vaikea Neffin mielestä on tulla tietoiseksi huonosta olosta, jonka synnyttää ylikriittinen sisäinen puhe. Usein sisäinen kriitikko käynnistyy juuri tilanteissa, joissa tarvitsisimme pikemminkin sisäistä myötätuntoa osaksemme.

Tilanteissa, joissa itsetunto heikkenee tai horjuu sisäinen myötätunto voi tulla apuun. Se tuottaa tunteen kuulumisesta ja arvokkuudesta, joka ei perustu saavutuksiin, vaan siihen, että olet ihminen ja sellaisena rakkauden arvoinen.

Runsaasti lisää materiaalia aiheesta englanniksi löydät Kristin Neffin sivuilta http://www.self-compassion.org/. Sivuilla voit myös tehdä testin, kuinka myötätuntoinen itseäsi kohtaan olet!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>